After criticising partly state-owned firm

Arrested Chinese reporter 'confesses' on state TV

GMT 07:48 2013 Saturday ,26 October

Arab Today, arab today Arrested Chinese reporter 'confesses' on state TV

Woman reads the New Express newspaper
Beijing - Arab Today

Woman reads the New Express newspaper A Chinese journalist arrested over a series of articles criticising a partly state-owned firm appeared on public television Saturday to apologise, with state media saying he admitted the articles were "unverified and false" .
Chen Yongzhou's newspaper, the New Express, had previously said it stood by the reports, but was not immediately available to comment on Chen's case, which made headlines around the world after the tabloid ran a rare front-page appeal for his release.
Appearing on Chinese state broadcaster CCTV on Saturday, Chen, wearing green prison uniform, looked into the camera as he apologised to Zoomlion, the firm targeted in his articles.
"I'm willing to admit my guilt and to show repentance. I offer sincere apologies to Zoomlion, which has suffered a loss, to the public trust of the news industry as well as to my family who all suffered. For the shareholders of Zoomlion? I apologise too," he said.
"I did this mainly because I hankered after money and fame. I've been used. I've realised my wrongdoing. I've violated the ethics of journalism. I've been reflecting a lot on how these things happened. I am probably not the only one in today's press world (to commit this kind of practice), and the entire news industry should take this as a lesson."
Chen was detained last Friday on "suspicion of damaging business reputation" after he wrote a series of articles on "financial problems" at Zoomlion, a partly state-owned construction machinery manufacturer.
The New Express on Wednesday ran a full-page editorial on its front page to call for Chen's release, a rare example of media defying authorities that drew an outpouring of sympathy and support online.
China's media regulator also vowed to protect "lawful reporting rights", state media said, in an unusual official intervention over press freedom.
Official state news agency Xinhua said on Saturday that Chen had admitted to "having released unverified and untrue stories about a company for money and fame and expressed his apology", citing police. It said that he had acted "at the request of others" without elaborating.
"Chen fabricated facts and wrote more than 10 reports based on supplied materials," it added.
In his published articles Chen accused Zoomlion of providing fraudulent accounting figures such as inflated profit data, and of a suspicious management buyout that caused "losses to state assets".
Zoomlion is about 20 percent owned by the state, and is listed on the Hong Kong and Shenzhen stock exchanges with a total market capitalisation of more than $8 billion.
In an interview with Chinese news portal Sina, a Zoomlion representative said New Express's allegations were groundless.
But New Express said that they had reviewed Chen's articles and found no significant errors.
"We have always thought that as long as we report in a responsible way, there would be no problem," it said in its editorial defending Chen.
China's General Administration of Press and Publication, Radio, Film and Television (GAPPRFT) -- a key part of Beijing's mechanisms to control the media -- said it was "highly concerned" by Chen's detention.
Chinese media were also largely critical of Chen's arrest, accusing police of abuse of power.
The authorities have launched a broad crackdown on "online rumours", with a recent rule saying that Internet users could face three years in prison for writing defamatory messages that are then re-posted 500 times.
The case comes amid a wide anti-corruption drive in China, which has already claimed the scalps of Bo Xilai, one of the ruling Communist party's top-ranking politicians, Jiang Jiemin, who once oversaw state-owned firms, and Liu Tienan, previously the deputy director of China's National Development and Reform Commission.
Source: AFP

Arab Today, arab today
Arab Today, arab today
arabtoday arabtoday arabtoday
بناية النخيل - رأس النبع _ خلف السفارة الفرنسية _بيروت - لبنان
arabs, Arab, Arab