PA 'threatening freedom of speech'

Palestinian TV station sued, journalists fear crackdown

GMT 11:50 2012 Tuesday ,01 May

Arab Today, arab today Palestinian TV station sued, journalists fear crackdown

An independent Palestinian television station
Ramallah - Agencies

An independent Palestinian television station An independent Palestinian television station is facing a potentially crippling court case next week amid growing evidence of a clampdown by the Palestinian Authority on freedom of expression and journalists critical of its activities.
According to British newspaper The Guardain, the independent television station Wattan TV is being sued for £600,000 over an investigation into alleged corruption at a Palestinian university. The TV station claimed that the son of a senior PA official was offered a place at the university despite having failed to meet academic requirements. The station, which states that it has evidence to support these allegations, fears that some of its executives could face prison sentences. The station also mentions that it fears that freedom of speech in the Palestinian territories will be curtailed.
All the events are on the back of last week’s resignation of the Palestinian communications minister, who resigned in protest at the PA's blocking of at least eight websites which criticised president Mahmoud Abbas.
Mashour Abu Daqa said the closure of the sites was "bad for the image of the [PA] in the modern world" and that restricting access to information was a form of corruption. He added: "Blocking websites is against the public interest. I oppose it without exception."
Most of the targeted websites were associated with Mohammed Dahlan, an prominent opponent of Abbas within the ruling  Fatah faction.
Ahmad al-Mughni, the attorney-general, issued a statement on Sunday confirming that some sites had been blocked following complaints from individuals, whilst others were censored for security reasons.
The US has voiced its concern over the move. US State Department spokesperson Victoria Nuland said: "We are concerned about any uses of technology that would restrict access to information". She added: "We've had these concerns about freedom of expression in other parts of the world, and we wouldn't want to see the PA going in the direction that some of those regimes have gone in."
The veteran Palestinian politician, Hanan Ashrawi , condemned the blocking of the websites as "measures that undermine our efforts to create a Palestinian democratic, pluralistic and tolerant society based on the rule of law. It is imperative that we safeguard the freedom of expression, access to information and all other fundamental human rights of the Palestinian people."
Palestinian critics fear that some senior figures in the PA are urging greater censorship and interference in online activities which are perceived as unsupportive. According to human rights groups, at least seven journalists and bloggers have been detained and interrogated by PA security forces in the past few weeks over opinions expressed on websites or Facebook.
One of those arrested, amateur cartoonist Hasan Wael Abbadi, 23, has been charged with "creating disunity among the people", according to al-Haq, a human rights organisation. He was released on $4,000 bail pending a court hearing. Former university lecturer Ismat Abdel Khalik was detained for "insulting" Abbas after describing him on her Facebook page as a traitor and fascist.
Sharwan Jabarin, director of al-Haq said: "We have great concern regarding this campaign against bloggers and journalists". He added: "Maybe the attorney-general is trying to send a message. Maybe they don't want people to talk about corruption."
The general director of Wattan TV, Muamar Orabi, believes that media repression is growing. He said: "We are facing the worst time for independent journalists in the PA. Journalists are being arrested just for raising their voices and speaking freely. This is very, very dangerous. We need independent, credible voices."
Wattan's mission statement says it "advocates democracy, peace, justice and political pluralism" and "promotes human rights and a transparent government accountable to the Palestinian people". The non-profit station was founded by three Palestinian civil society organisations in 1996, and the US and EU are among its donors.
Between 1996 and 2002, Wattan was closed down five times by the PA. But it has also been targeted by the Israeli military which raided the station and destroyed its equipment in 2002. On 29 February this year, Israeli soldiers again forcibly enetered its premises in the middle of the night, ransacked offices and confiscated valuable equipment and documents, according to Orabi.
Israeli officials claimed Wattan's transmitters were interfering with communications at Israel's  Ben Gurion airport. Wattan says its frequency is registered legally in the PA and the International Broadcasting Union in Switzerland.
Reporter Shireen Far said Wattan's staff believed there were political motives. "Israel does not want people to know what its occupation is doing, they want the Palestinian people to be blind," she said.
Far added: The combined impact of the Israeli raid and the Palestinian lawsuit was difficult for the station's journalists. The job of journalists is to tell the truth despite the difficult conditions”.
Ghassan Khatib, director of the Palestinian government media centre, said the closures and arrests were the responsibility of the attorney-general. "The government believes in freedom of opinion and expression," he said.

Arab Today, arab today
Arab Today, arab today
arabtoday arabtoday arabtoday
بناية النخيل - رأس النبع _ خلف السفارة الفرنسية _بيروت - لبنان
arabs, Arab, Arab